Followers

Friday, January 13, 2017

EPISOD 2 - KISAH ANAK PAK GAD BERNAMA FY


EPISOD 2 - KISAH ANAK PAK GAD BERNAMA FY

Pada umur 16 tahun FY diterima masuk ke Sekolah Menengah Teknik KL di Cheras dan tinggal dalam asrama. Entah macamana ketika itu FY selalu pergi rumah pakcik FY di Bandar Tun Razak. Dia ni peminat Superbike walaupun dia tak ada Superbike pada masa itu.

Dari sini tertanam cita cita yang FY juga mahu memiliki sebuah superbike satu hari nanti.

Mulai saat itu, setiap kali bertemu dengan Superbike atas jalan pasti berderau darah melihatnya. Pada masa itu tak banyak motor Superbike atas jalan. Motor kapcai jer yang bersepah. Cakaplah dengan keluarga FY mengenai impian tu... Kata mereka... 

"Sudahlah FY, hentikan angan angan mat jenin tu... Kau tu anak jaga manalah mampu nak beli motor semahal tu." 

Umur ketika itu 16, tahun 1986.

Tahun 1993. Umur 23. Tengah study ambik degree Investment di University of Nebraska. Lincoln USA. Kerja part time. Duit gaji tak pakai, cek tu disimpan dan dikumpul selama 6 bulan. Nak beli moto, nak beli moto. Masa tu moto Superbike terhebat ialah Honda CBR900RR Fireblade tapi ia terlalu mahal. Takper satu hari nanti FY akan beli jugak... Detik di hati... Buat masa ni beli motor yang mampu beli.

FY ambik loan bank di USA beli motor Superbike pertama FY Kawasaki ZX6. Beli kat sebuah pekan bernama Beatrice 50km dari Lincoln, Nebraska.

Semua pelajar Mesia terkejut sebab FY rupa rupanya student pertama yang berjaya dapatkan loan dari Bank di USA beli motor. Hawhawhaw...

Penghujung tahun 1994 tak ada duit nak bawak balik motor tu nak kena bayar USD600 kos pengangkutan.

Camaner eh? Otak kena laju fikir.

Sewa lori buat business export barang-barang pelajar yang dah graduate dan nak balik Malaysia. Hantar dengan kapal. Collect barang barang penuh satu lori, collect upah, masukkan motor FY sekali.

Drive lori (Lesen kereta di US boleh bawak lori sampai 3 tan) dari Nebraska 10 jam ke Chicago syarikat penghantaran tu.

Untung cukuplah bayar kos business, makan, minyak dan yang penting kos penghantaran motor tu.

Cukai motor kita cari jalan bila balik Mesia nanti. Hawhawhaw...

Tahun 2014.
CBR900RR Fireblade dah tak kuar lagi. Terpaksalah beli CBR1000RR aka Rabbit sebagai ganti... Impian menjadi kenyataan. Hawhawhaw.



Moral of the story?

Kata boleh! Doa boleh! Semua boleh! Pasti boleh!

Nota kaki - Keluarga FY tak bersalah dalam mana mana penceritaan FY nie... Orang susah pemikirannya memang begitu.

Jadilah orang yang berjaya, walau orang lain kata mustahil sekalipun ia tak mustahil asal ia dibenarkan Allah Taala... Jangan peduli apa orang kata peduli apa Allah kata...

Sekian episod kali ini...

Soalan ; masa umur 16 apa cita cita korang yer? Dah capai?



FY

No comments:

Post a Comment